Zaktualizowano: 2019, 19 sierpnia

Jak joga i medytacja mogą przyczynić się do uczynienia Cię zadowolonym?

Jak joga i medytacja mogą przyczynić się do uczynienia Cię zadowolonym?

Ci, którzy regularnie praktykują jogę, często mówią o tym, jak joga nie tylko dobrze wpływa na ciało, ale także tworzy bardziej pozytywny stan umysłu. Wielu praktykujących jogę opisuje nawet „haj jogi” lub uczucie „błogości jogi” po zajęciach.

Te osobiste poczucie szczęścia i dobrego samopoczucia są obecnie wspierane przez naukowców badających wpływ, jaki joga i medytacja mogą mieć na emocje, oraz biochemię stojącą za tymi modalnościami.

Bezpośrednie i pośrednie korzyści z jogi są od dawna znane we wschodnich kulturach i tradycjach, ale ostatnio korzyści z jogi zostały dobrze rozpoznane na Zachodzie.

Podczas różnych form ćwiczeń, jogi i medytacji endorfiny są uwalniane w organizmie z przysadki mózgowej. Ten stan błogości lub szczęścia podobny do zen może być bardzo przyjemny i wyjaśnia, dlaczego tak wielu joginów nadal praktykuje jogę i medytację.

W ostatnich latach badania naukowe nad jogą znacznie się rozwinęły i zaplanowano wiele badań klinicznych, aby ocenić jej terapeutyczne efekty i korzyści.

Instytucje, takie jak uniwersytety Harvard, MIT i Yale, zachęcały do ​​badań nad różnymi metodami jogi i medytacji w celu uzyskania korzyści dla zdrowia psychicznego.

National Institutes of Health (NIH) przeznaczył nawet budżet na te badania w ramach National Center for Complementary and Alternative Medicine (NCCAM).

Patrząc na to, jak joga może naukowo zwiększyć ogólny poziom szczęścia, musimy przyjrzeć się specyficznym reakcjom hormonalnym i chemicznym w ciele i mózgu.

Regulacja chemii mózgu

Wiele badań naukowych wykazało, że substancje chemiczne w mózgu odgrywają kluczową rolę w regulowaniu zachowania i lęku. Joga i medytacja mogą podnieść poziom poprawiających samopoczucie substancji chemicznych w mózgu, takich jak GABA, serotonina i dopamina, które są odpowiedzialne za uczucie odprężenia, zadowolenia i sposób, w jaki mózg przetwarza nagrody i przyjemność.

Niedobór serotoniny, silnego neuroprzekaźnika, który kontroluje nasze nastroje, wiąże się z depresją. Wykazano, że regularne praktyki jogi i technik medytacji zwiększają poziom serotoniny w mózgu i naturalnie uwalniają tę ważną substancję chemiczną, co prowadzi do większego poziomu szczęścia.

W jednym z takich badań Praktykujący medytację transcendentalnąpróbki moczu analizowano pod kątem poziomu serotoniny zarówno u medytujących, jak i grupy kontrolnej. Wyniki pokazały, że osoby medytujące wykazywały ogólnie wyższy poziom serotoniny przed medytacją w porównaniu z grupą kontrolną i znacznie wyższy poziom serotoniny po medytacji.

Praktykujący medytację

Neuroprzekaźnik dopamina jest odpowiedzialny za nasz system nagrody i przyjemności. Zrównoważony poziom dopaminy pozwala doświadczać radości, błogości, a nawet euforii. Jednak zbyt mało dopaminy może prowadzić do poczucia braku koncentracji, braku motywacji, ospałości, a nawet depresji.

Badanie opublikowane w „Badania poznawcze mózgu”Przedstawia, w jaki sposób praktykowanie jogi i medytacji jogi nidra może zwiększyć uwalnianie dopaminy w mózgu.

Innym kluczowym składnikiem dla zdrowia mózgu i regulacji układu nerwowego jest aminokwas GABA (kwas gamma-aminomasłowy). Naukowcy odkryli, że poziom GABA może determinować uczucie odprężenia. Pacjenci, u których zdiagnozowano depresję i zaburzenia lękowe, zazwyczaj mają bardzo niskie wyniki testów na obecność tego aminokwasu.

Jak donosi Journal of Alternative and Complementary Medicine w 2010 roku, badacz Chris Streeter przeprowadził badanie Badanie 12-tygodniowe gdzie zdrowi uczestnicy chodzili lub ćwiczyli jogę przez taką samą długość każdego tygodnia. Połowa badanych w grupie jogi zgłosiła niższy poziom lęku, miała wyższy poziom GABA i doświadczyła wyższego poziomu szczęścia niż osoby z grupy spacerującej.

Równoważenie poziomu hormonów i układu hormonalnego

Kiedy w ogóle odczuwamy jakąkolwiek emocję, niezależnie od tego, czy jest to szczęście, złość czy smutek, doświadczamy reakcji hormonalnych, które wywołują reakcje fizyczne, takie jak uśmiech, gdy czujemy się szczęśliwi, czy płacz, gdy odczuwamy smutek.

Wykazano, że joga pomaga zrównoważyć układ hormonalny poprzez uciskanie i uwalnianie różnych gruczołów podczas wykonywania określonych pozycji jogi. Ruchy i postawy w jodze mogą pomóc przywrócić poziom hormonów do prawidłowego funkcjonowania, aby poprawić nastrój, prawidłowe trawienie, utratę wagi i bardziej zrównoważony poziom energii.

Badania wykazały, że regularna praktyka jogi, głębokie oddychanie i medytacja mogą powodować spadek poziomu kortyzolu, głównego hormonu stresu, co prowadzi do obniżenia poziomu stresu.

Jak donosi w 2005 r. Dr Sat Bir Singh Khalsa, adiunkt medycyny w Harvard Medical School, badacze z Niemiec odkryli, że kobiety z chorobami psychicznymi zgłaszały mniejszy stres i zmęczenie po trzech miesiącach regularnych zajęć jogi. Już po jednej sesji jogi odkryli, że nawet ślina badanych zawierała mniej kortyzolu.

Wykazano również, że joga wyzwala uwalnianie hormonu oksytocynaktóry zasadniczo zalewa twoje ciało uczuciami pozytywnych emocji, łagodzi niepokój, zwiększa intymność seksualną, reguluje poziom kortyzolu i może stymulować interakcje społeczne - wszystko to może prowadzić do zwiększonego poziomu szczęścia i dobrego samopoczucia w życiu.

W badaniu skoncentrowanym na terapia jogi u pacjentów ze schizofrenią, poziom oksytocyny mierzono w dwóch grupach, grupie kontrolnej i grupie praktykujących jogę. Wyniki pokazały, że poziom oksytocyny znacznie się poprawił w grupie ćwiczącej jogę.

Medytuj dla odprężenia Informacje

Joga i autonomiczny układ nerwowy

Wykazano, że praktyka jogi i medytacji tworzy poczucie równowagi i jedności między umysłem a ciałem. W naszym zajętym, stresującym życiu nieustannie aktywujemy nasz współczulny układ nerwowy (reakcja na stres typu „walcz lub uciekaj”), która wywołuje pobudzenie i stres - przeciwieństwo stanu błogości.

Dzięki regularnym praktykom jogi i medytacji można aktywować nerw błędny i przejść od współczulnego układu nerwowego do przywspółczulnego układu nerwowego (odpowiedź relaksacyjna), co skutkuje wolniejszym tętnem, obniżeniem ciśnienia krwi, obniżeniem poziomu kortyzolu i bardziej zrównoważonym i szczęśliwy stan umysłu.

Timothy McCall, autor książki „Yoga as Medicine”, mówi, że chociaż energiczne praktyki jogi, takie jak powitanie słońca i niektóre ćwiczenia oddechowe, stymulują współczulny układ nerwowy, badania wykazały, że takie energiczne praktyki, po których następuje relaksacja, prowadzą do głębszego odprężenia niż praktykowanie samej relaksacji. Ponieważ joga obejmuje zarówno aktywację współczulną, jak i przywspółczulną, Twoje ciało i mózg stają się jeszcze bardziej zrelaksowane w stosunku do linii bazowej przywspółczulnego układu nerwowego.

Wnioski

Jako instruktor jogi studenci nieustannie informują mnie o tym, jak joga obniża poziom stresu i pozytywnie wpływa na ich szczęście i ogólny stan samopoczucia. Biorąc pod uwagę badania naukowe, które wciąż potwierdzają, w jaki sposób techniki jogi i medytacji mogą poprawić zdrowie mózgu, zrównoważyć układ nerwowy, poprawić sen, zmniejszyć stres i ostatecznie doprowadzić do szczęśliwszego i zdrowszego życia, dlaczego nie spróbowałbyś spróbować jogi?

Nie myśl, że aby rozpocząć, musisz być mistrzem pozycji jogi lub medytacji. Dzięki regularnej praktyce zaczniesz czerpać wiele korzyści z tej starożytnej - i naukowo popartej - praktyki.

Możesz także chcieć przeczytać - Międzynarodowy Dzień Jogi: Świadomość korzyści z jogi

Kredyty obrazowe
Wyróżniony obraz: Shutterstock
Obrazy w wiadomościach: Shutterstock i Pinterest.com
Autor
Facebook youtube Instagram

Katie Nesbitt

Katie Nesbitt jest światowej sławy instruktorką jogi (500 godzin RYT) oraz konsultantką ds. Zdrowia i dobrego samopoczucia. Katie się specjalizuje

Podobne posty

Pokaż wszystkie