Zaktualizowano: 2019, 19 sierpnia

Kontrolowanie otyłości: stosunek równowagi między tłuszczami Omega 6 i Omega 3

Kontrolowanie otyłości: stosunek równowagi między tłuszczami Omega 6 i Omega 3

Jeśli spojrzeć na istotne przyczyny śmiertelności i długotrwałych chorób w dzisiejszym świecie, otyłość stoi na czele wszystkich innych zagrożeń dla zdrowia.

The Światowa Organizacja Zdrowia śledził otyłość i nadwaga od kilkudziesięciu lat i deklaruje, że obecne statystyki dotyczące otyłości są ponad dwukrotnie wyższe niż w 1980 r. W rzeczywistości otyłość i nadwaga są odpowiedzialne za więcej zgonów na całym świecie niż nieoptymalna masa ciała.

Jeśli przeczytasz zestawienie informacji WHO, statystyki są alarmujące. Jednak najbardziej pocieszające stwierdzenie pojawia się w końcu, że otyłości można zapobiec!

Społeczność naukowa poświęciła wiele uwagi zrozumieniu wrodzonych mechanizmów zarządzania magazynowaniem tłuszczu w organizmie człowieka.

Regulacja diety to zdecydowanie jeden ze sposobów kontrolowania otyłości i nadwagi. Jesteśmy wynikiem netto naszej diety i naszego wydatku energetycznego w postaci różnych wysiłków fizycznych. Jednak regulacja odżywiania i diety to nie tylko kwestia prostej arytmetyki polegającej na zjedzeniu mniejszej „liczby” kalorii i wydaniu „większej ilości” kalorii. Musimy również zwracać uwagę na rodzaje spożywanych przez nas pokarmów.

Jedną ze zmian spowodowanych urbanizacją i modernizacją jest zmiana wyborów żywieniowych. W ciągu ostatnich 2-3 dekad ilość tłuszczów nasyconych i całkowite spożycie tłuszczów zmniejszyły się w Dieta zachodnia. Nastąpiła zmiana w kierunku spożywania tłuszczów nienasyconych. Istnieją dwie główne klasy tłuszczów nienasyconych - Omega-3 i Omega-6.

Jakieś 30 lat temu stosunek tych tłuszczów w standardowej diecie wynosił Omega-6: Omega-3 w proporcji 1: 1. Oznacza to, że ludzie spożywali równe ilości obu tych rodzajów tłuszczów nienasyconych. Jeśli spojrzysz na zachodnie diety, dzisiaj stosunek ten zmienił się na Omega -6: Omega-3 przy 20: 1 !! W rzeczywistości współczesne praktyki rolnicze zmieniły naturalną proporcję tłuszczów w roślinach i zwierzętach. Tak więc, nawet jeśli twoje wybory żywieniowe są zdrowe, istnieje prawdopodobieństwo, że nadal będziesz mieć więcej kwasów omega-6 niż tłuszczów omega-3.

Dlaczego stosunek Omega-6 / Omega-3 jest problemem?

Dieta Omega-6 i Omega-3

Całkowite zarządzanie magazynowaniem tłuszczu w organizmie człowieka jest wynikiem złożonej interakcji między kilkoma procesami. Jednym z procesów jest gromadzenie się tłuszczu w tkance tłuszczowej (tłuszczowej) i wykorzystywanie go do wytwarzania energii i ciepła. Nadmierne spożycie tłuszczów omega-6 powoduje, że komórki tłuszczowe przyjmują coraz więcej tłuszczów z diety. Zwiększa się również tworzenie nowych komórek tłuszczowych tłuszcze omega-6. Nasze ciało ma dwa rodzaje komórek tłuszczowych, białe i brązowe. Brązowe komórki tłuszczowe są dla nas dobre, ponieważ wytwarzają ciepło ze zgromadzonego tłuszczu. Z drugiej strony białe komórki tłuszczowe służą do przechowywania coraz większej ilości tłuszczu. Ciekawy efekt braku równowagi między kwasami omega-6 a tłuszcze omega-3polega na tym, że gdy dominują tłuszcze omega-6, zapobiegają przekształcaniu się białych komórek tłuszczowych w brązowe komórki tłuszczowe.

Inny proces biochemiczny zachodzący w naszym organizmie, który zapewnia delikatną równowagę między obroną a samozniszczeniem, jest znany jako „stan zapalny”. Jak sama nazwa wskazuje, stany zapalne ostre lub związane z przyczyną mogą w niektórych sytuacjach służyć jako „alarm przeciwpożarowy” i zachęcać do tworzenia cząsteczek, które faktycznie leczą problem. Przykładami takich działań są gojenie się ran lub tworzenie się guza wokół miejsca ukąszenia przez robaka. W takich przypadkach pierwotna przyczyna czerwonej flagi - zapalenie - zostaje zlikwidowana, a stan zapalny jest również sprowadzony do zera.

Z drugiej strony, przewlekłe zapalenie w rzeczywistości sprzyja chorobie, a nie ją rozwiązuje. Tworzenie się blaszek blokujących tętnice jest jednym z przykładów przewlekłego zapalenia. Te dwa rodzaje zapalenia są powodowane przez dwa zespoły cząsteczek biochemicznych. Te cząsteczki pochodzą z tłuszczów wielonienasyconych omega-6 i omega-3.

Kiedy spożycie tłuszczów omega-6 w diecie jest wyższe niż tłuszczów omega-3, dominują biochemiczni gracze w zespole przewlekłego zapalenia. Prowadzi to do efektów, takich jak tworzenie i wzrost blaszek tętniczych, otyłość i powikłania sercowo-naczyniowe suw. W rzeczywistości zapalenie jest obecnie uznawane za punkt wyjścia wielu długotrwałych chorób.

Jeśli chodzi o tłuszcze omega-6, istnieją inne sposoby, w jakie te tłuszcze również sprzyjają otyłości.

Otyłość u dzieci to kolejny istotny problem zdrowotny. Jeśli dieta dziecka zawiera zbyt dużo tłuszczów omega-6, otyłość zaczyna się zakorzenić w dzieciństwie, a kontrola wagi w późniejszym życiu staje się dla takich osób trudnym zadaniem.

Istnieją badania, które pokazują, że dieta bogata w tłuszcze omega-6 również prowadzi do oporności na leptynę. Leptyna to hormon, który sygnalizuje mózgowi, że wystarczy mu pożywienie. Otóż ​​paradoksem, który przez długi czas wprawiał naukowców w zakłopotanie, jest to, że leptyna jest produkowana przez komórki tłuszczowe. Osoby otyłe mają więcej komórek tłuszczowych i dlatego wytwarzają więcej leptyny. Chociaż to prawda, leptyna wytwarzana przez osoby otyłe nie jest skuteczna w komunikacji z mózgiem. W związku z tym system komunikacji między jelitami a mózgiem jest zaburzony u osób, które spożywają więcej tłuszczów omega-6 niż omega-3. To prowadzi do złego cyklu otyłości i niekontrolowanego głodu, w którym ludzie szukają więcej jedzenia.

System głodu w mózgu jest również regulowany przez cząsteczki zwane endokannabinoidami. Nadmierna sygnalizacja przez endokannabinoidy prowadzi do zapalenia i otyłości. Te endokannabinoidy ulegają zwiększeniu, gdy spożywamy nadmierną ilość tłuszczów omega-6 w porównaniu z tłuszczami omega-3. W rzeczywistości tłuszcze omega-3 zmniejszają sygnalizację przez endokannabinoidy.

Tłuszcze Omega-6 Tłuszcze Omega-3
Zwiększyć stan zapalny Zmniejszyć stan zapalny
Zwiększ liczbę i rozmiar komórek tłuszczowych Zmniejsz produkcję komórek tłuszczowych
Zakłóc system endokannabinoidowy Nie zakłócaj sygnalizacji mózgowej przez układ endokannabinoidowy
Prowadzi do insulinooporności i leptyny Nie zaburza działania systemów insuliny i leptyny

I odwrotnie, tłuszcze omega-3 zmniejszają stan zapalny w organizmie. Te tłuszcze pomagają również w kontrolowaniu głodu. Ponadto tłuszcze omega-3 sprzyjają przemianie białych komórek tłuszczowych w brązowe komórki tłuszczowe. Oznacza to, że zmagazynowane tłuszcze są spalane, aby wytworzyć energię cieplną, która utrzyma ciało w cieple.

Wynika z tego, że tłuszcze omega-6 i omega-3 mają przeciwne skutki w leczeniu otyłości.

Przywrócenie równowagi

Naukowcy stworzyli myszy transgeniczne, które wyrażają gen z innego organizmu. Ten gen wytwarza enzym, który może przekształcić tłuszcze omega-6 w tłuszcze omega-3. Oto interesująca część. Kiedy takie myszy są karmione dietą bogatą w tłuszcze omega-6, NIE nabierają nadwagi ani otyłości. Nie rozwijają się choroby układu krążenia lub cierpieć na udary. W tym samym czasie zwierzęta te nie rozwinęły przewlekłego zapalenia (ocenianego na podstawie badania krwi).

Podsumowując do tej pory, jeśli Twoja dieta ma dobrą równowagę między tłuszczami omega-6 i omega-3, prawdopodobieństwo otyłości jest mniejsze.

Kolejne pytanie, które można by oczywiście zadać, dotyczy tego, co się stanie, jeśli zmienisz dietę tak, aby zawierała więcej tłuszczów omega-3 i mniej tłuszczów omega-6. Obecnie przeprowadzono pewne badania z ludźmi, czy suplementacja diety tłuszczami omega-3 może zmniejszyć otyłość, czy nie. Chociaż wyniki innych badań wskazują, że należy zmniejszyć otyłość, wyniki badań na ludziach były sprzeczne. Niemniej jednak fakt, że dieta przedindustrialna była zbilansowaną dietą pod względem tłuszczów omega-6 i omega-3 ORAZ otyłości NIE była w tamtych czasach epidemią, jest zachęcającym znakiem. Ogólnie rzecz biorąc, istnieją dobre dowody na poparcie idei, że musimy mieć więcej tłuszczów omega-3 i mniej tłuszczów omega-6 w naszym systemie.

Dlaczego warto skupić się na równowadze diety?

Skoncentruj się na równowadze żywieniowej

Oto kicker. Tłuszcze Omega-6 i Omega-3 to niezbędne tłuszcze. Nie możemy ich wyprodukować, więc musimy je spożywać, a także brakuje nam enzymu, który przekształca tłuszcze omega-6 w tłuszcze omega-3. Dlatego naszym najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie mniejszych ilości kwasów omega-6 i więcej tłuszczów omega-3. Należy pamiętać, że zarządzanie otyłością to nie tylko funkcja diety czy prawidłowego odżywiania się. Równie ważny jest dobry schemat ćwiczeń. Mięso z wolnego wybiegu i produkty ekologiczne, uprawiane tradycyjnymi metodami rolniczymi, są prawdopodobnie najlepszym źródłem tłuszczów omega-3.

Referencje
1) Simopoulos AP. Zwiększenie stosunku kwasów tłuszczowych Omega-6 / Omega-3 zwiększa ryzyko otyłości. Składniki odżywcze. 2016; 8 (3): 128. doi: 10.3390 / nu8030128.
Autor
Twitter Instagram

Dr. Atanas G Atanasov

Prof. Atanasov studiował na Uniwersytecie w Sofii w Bułgarii i uzyskał stopień doktora. stopień naukowy z biochemii na Uniwersytecie w Bernie, S.

Podobne posty

Pokaż wszystkie