Zaktualizowano: 2020, 18 marca

Świąteczny niepokój i depresja - najważniejsze wskazówki, jak pokonać świąteczną depresję

Jako terapeuta najbardziej pracowity okres w roku to okres wakacji. Dbaj o swoje zdrowie psychiczne, gdy wkraczamy w ten okres świąteczny.
Świąteczny niepokój i depresja - najważniejsze wskazówki, jak pokonać świąteczną depresję
Wakacje to radość, ale i niepokój. Obrazy Shutterstock

Ponieważ niekończące się reklamy świątecznych ofert wkraczają na nas ze wszystkich stron - telewizji, mediów społecznościowych, internetu - może wywołać panikę i niepokój dla wielu.

The wakacje może wzbudzać różne uczucia u wielu ludzi.

Te uczucia i emocje mogą wahać się od radości i nostalgii po wręcz strach i unikanie.

Według specjalisty zdrowia psychicznego, Kate Grogan z LMFT, wakacje mogą być bardzo wyzwalającym czasem. „Tak często święta są przedstawiane jako czas świętowania, ponieważ widzimy i słyszymy kilka historii o rodzinach, które spotykają się i przeżywają idealne wakacje” - mówi Terapeuta z Los Angeles, Kate Grogan, LMFT.

„Ale to, o czym nie mówi się wystarczająco dużo, to to, jak te wiadomości mogą wpływać na ludzi wokół nas; od mamy, która boryka się z niepokojem i presją, by stworzyć idealne Święta Bożego Narodzenia, po siostrę, która cierpi Depresja i nie mogą wstać z łóżka, aby kupić prezenty, przyjacielowi, który po prostu się nie pojawia, ponieważ czuje, że to po prostu za dużo.

Wszystkie te i wiele więcej to tylko przykłady tego, jak to zrobić lęk i depresja może powstać w okresie świątecznym i jak ważne jest, aby rozpocząć dialog i stworzyć kulturę akceptacji i wsparcia ”.

Może to wynikać ze wspomnień z wakacji z przeszłości i wielu oczekiwań, jakie na nas narzucono.

Według University Health News Daily[1], jedną z największych przyczyn depresji w okresie świątecznym są nierealistyczne oczekiwania.

Istnieje ogromna presja, aby wszystko wyglądało „idealnie” dla rodziny, co może spowodować rozpad i tak już niezdrowych struktur rodzinnych.

Nie wspominając o trudnościach finansowych dla wielu rodzin, które nie są w stanie sprostać tym oczekiwaniom.

U osób zmagających się z depresją lub lękiem presja ta może się nasilać objawy zdrowia psychicznego niezmiernie.

Mam nadzieję, że dostarczę praktycznych narzędzi, które pomogą radzić sobie z wyzwalaczami lęku i depresji w okresie świątecznym.

1. Ogranicz ekspozycję na media społecznościowe

social media może być bardzo wyzwalającym miejscem w czasie wakacji. Bądź dla siebie miły i upewnij się, że aktywnie ograniczasz czas przeglądania.

Może to być tak proste, jak ustawienie licznika czasu w telefonie na 15 minut, aby przeglądanie Cię nie omijało.

Jako terapeuta słyszałem wiele historii, w których osoby mające wpływ na Instagram spędzały godziny na doborze idealnych treści lub pozornie „szczęśliwe” rodziny wdały się w okrutne bójki zaledwie kilka minut po tym, jak opublikowały zdjęcie.

Kiedy w mediach społecznościowych często widzimy wiele zdjęć szczęśliwych rodzin, kilka prezentów pod drzewem lub ekstrawaganckie zimowe wakacje.

Może to spowodować, że porównamy naszą obecną sytuację, która często okrada nas z naszego zadowolenia i szczęścia.

Niektórzy eksperci zalecają dostrojenie się do swoich emocji[2] zanim otworzysz aplikacje społecznościowe. Jeśli już czujesz się zestresowany lub niespokojny, bądź realistą w kwestii wpływu mediów społecznościowych na Twój nastrój.

2. Śledź swoje wydatki

Kupowanie prezentów może być trudnym zadaniem i dość obciążającym portfel. Raport wiadomości z USA[3] zaleca ustalenie budżetu na osobę, zanim zaczniesz kupować prezenty dla wszystkich z listy.

Inną techniką oszczędzania pieniędzy jest zamiana zakupionych w sklepie prezentów na dobre okazje.

Śledź swoje wydatki

Przygotuj budżet na wakacje, zanim wydasz je na chybił trafił. Obrazy Shutterstock

Może to wyglądać jak przygotowywanie zaparzonych alkoholi lub pudełek z ciasteczkami z rodziną i przyjaciółmi.

Miej realistyczne podejście do swojej sytuacji finansowej, a także zastanów się, jak wpłynie to na przepływy pieniężne w nowym roku.

Nikt nie chce dużego rachunku z karty kredytowej w styczniu. Sprawdź stan wszystkich swoich kart kredytowych i kont, a także swoją zdolność kredytową.

Dobrze jest wiedzieć, na jakim etapie jest Twoja sytuacja finansowa, zanim zaplanujesz zakupy.

3. Ustaw mocne granice

Jeśli samo myślenie o spędzaniu czasu z rodziną powoduje, że wpadasz w spiralę niepokoju, konieczne jest wyznaczenie pewnych granic.

Dobrą strategią jest uczciwe zadanie sobie pytania, ile czasu możesz spędzić z rodziną lub przyjaciółmi, zanim zacznie to wpływać na twoje zdrowie psychiczne.

Pamiętaj, że może to być szeroki zakres - od 2 godzin do 1 całego tygodnia.

Jeśli Twój limit wynosi 2 godziny, zaplanuj go wokół świątecznej kolacji lub wydarzenia, podczas którego możesz zmaksymalizować czas z nimi, a następnie wiedz, że jest czas zakończenia.

Proponuję to, aby spróbować uzyskać to, co najlepsze z obu światów, czasu z rodziną i zdrowego rozsądku.

Możesz odegrać się od swoich bliskich, ale pamiętaj, że priorytetem powinno być zdrowie psychiczne.

Warto też zapamiętać kilka kluczowych zwrotów, aby ustalić granice z rodziną.

Oto kilka przykładów:

  • „Nie zdążę na przyjęcie świąteczne, ale jestem wdzięczny za zaproszenie!”
  • „Cześć mamo, przygotowałem świąteczny obiad. Dziękuję za ofiarowanie i dam znać, jeśli będę potrzebować pomocy. ”
  • „Zamiast mówić o moim życiu randkowym, chciałbym poinformować Cię o tym, co się dzieje w pracy”.

4. Nie bój się prosić o pomoc

Proszenie o pomoc wymaga siły i wrażliwości; nie bój się wykorzystywać swoich zasobów.

Pomoc terapeuty

Jeśli czujesz się bezbronny, to właściwy czas, aby umówić się na sesję z terapeutą. Obrazy Shutterstock

Jeśli obecnie spotykasz się z terapeutą, teraz jest czas na zaplanowanie sesji. Jeśli nigdy wcześniej nie byłeś na terapii, ale to rozważałeś, to teraz może być dobry moment na rozpoczęcie terapii.

Planowanie sesji przed świętami lub po nich może pomóc w przygotowaniu lub podsumowaniu. Jeśli myślisz o samookaleczeniu, możesz skorzystać z ogólnokrajowej gorącej linii zapobiegania samobójstwom[4] z całodobowymi doradcami, którzy chętnie słuchają.

Jeśli terapia nie jest twoją rzeczą, znajdź zaufanego przyjaciela, któremu możesz się zwierzyć. Melduj się u niego przez cały okres świąteczny i pracuj nad wymyśleniem planu samoopieki.

Może Ci się spodobać - Zaufanie przez depresję - Steve Whyte

5. Używaj technik uważności

Czy słyszałeś kiedyś określenie „wampir energetyczny”? A może czułeś, że jesteś całkowicie wyczerpany spędzaniem czasu z rodziną, nawet jeśli masz z nią zdrowe relacje? Wyczerpanie energii jest bardzo częste w czasie wakacji i może wywołać uczucie wyczerpania emocjonalnego.

Niezależnie od tego, czy masz problemy ze zdrowiem psychicznym, czy nie, ważne jest, aby zaplanować czas dla siebie na dekompresję i przywrócenie energii. Prosta pięcio- lub siedmiominutowa medytacja uważności[5] potrafi zdziałać cuda.

Jeśli masz problem z oczyszczeniem umysłu z niespokojnych myśli, spróbuj medytacji z przewodnikiem, w której narrator opisuje spokojny krajobraz, taki jak zbocze góry lub plaża.

Inną taktyką, gdy jesteś z innymi, jest wyobrażenie sobie, że masz wokół siebie niewidzialną tarczę białego światła. Więc kiedy twój kuzyn pyta, dlaczego nadal jesteś singlem lub agresywny kupujący rzuca ci brudne spojrzenie, możesz wyobrazić sobie, że ta tarcza cię chroni.

6. Uznaj tradycje zarówno stare, jak i nowe

Dla wielu święta mogą spotęgować utratę bliskich. Często zdarza się, że w duże rocznice (takie święta) pojawiają się czynniki uruchamiające, w których jeszcze bardziej bolesna może być refleksja nad śmiercią członków rodziny.

Uznaj tradycje

W czasie wakacji robienie tradycyjnych przepisów przynosi szczęście i satysfakcję. Obrazy Shutterstock

Może to być bolesne przypomnienie, że nie ma ich już z nami, że tradycja została porzucona lub że ich dobrego ducha nie ma na uroczystościach.

Poświęć trochę czasu, aby przyznać się do straty i porozmawiać z nimi o konkretnych wspomnieniach.

To doskonały czas, aby uczcić ich pamięć i rozwinąć tradycje, aby o nich pamiętać[6]. Służy to dwóm funkcjom: podtrzymywaniu ich pamięci i kontynuowaniu przetwarzania twoich uczuć dotyczących ich śmierci.

Jeśli jest tam jakaś ozdoba, która była ich ulubioną, pamiętaj, aby powiesić ją na drzewie. Jeśli Twoja babcia miała tradycyjny przepis na latke, uhonoruj ​​jej pamięć, robiąc je.

Często z lękiem i depresją może wydawać się, że wiele rzeczy wymyka się spod kontroli. Rozwijając tradycję lub utrzymując przy życiu pewne tradycje, może dać nam poczucie kontroli.

Referencje

[1] Dlaczego niektórzy ludzie doświadczają depresji w czasie wakacji? - University Health News https://universityhealthnews.com/daily/depression/do-your-depression-symptoms-worsen-during-the-holidays/
[2] 5 sposobów na ograniczenie mediów społecznościowych w czasie wakacji https://psychcentral.com/blog/5-ways-to-curb-social-media-during-the-holidays/
[3] 7 sposobów na uniknięcie stresu finansowego w okresie świątecznym | Wydatki | US News https://money.usnews.com/money/personal-finance/spending/articles/2016-11-18/7-ways-to-avoid-holiday-financial-stress
[4] National Suicide Prevention Lifeline https://suicidepreventionlifeline.org/
[5] Medytacje z przewodnikiem - Centrum Badań Świadomości UCLA - Los Angeles, CA https://www.uclahealth.org/marc/mindful-meditations
[6] 31 sposobów, aby zapamiętać ukochaną osobę podczas świąt https://www.verywellhealth.com/remember-loved-ones-at-christmas-1132556
Autor
Instagram

Shannon Kalberg, LMFT

Shannon Kalberg, LMFT jest licencjonowanym terapeutą małżeńskim i rodzinnym z prywatną praktyką w Los Angeles w Kalifornii i profesorem adiunktem w

Podobne posty

Pokaż wszystkie