Zaktualizowano: 2019, 1 sierpnia

Co musisz wiedzieć o ryboflawinie | Korzyści, skutki uboczne i nie tylko

Co musisz wiedzieć o ryboflawinie | Korzyści, skutki uboczne i nie tylko

Co to jest ryboflawina?

Ryboflawina, znana również jako witamina B2, występuje naturalnie w mięsie, produktach mlecznych i niektórych warzywach. Można go również zsyntetyzować ręcznie. Zwykle ma kolor żółty lub jasnozielony. Spożywana w dużych ilościach ryboflawina powoduje ciemnożółte zabarwienie moczu. Ma słabą rozpuszczalność w wodzie, ale pomaga organizmowi w konwersji węglowodany na glukozę na energię. Jest ważnym składnikiem, który stymuluje zdrowie skóry, oczu i wątroby. Ponadto ryboflawina pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

Skąd to pochodzi?

Ponieważ jest słabo rozpuszczalny w wodzie, ryboflawina nie może być przechowywana w organizmie. Oznacza to, że musisz go spożywać codziennie. Można go uzyskać z produktów mlecznych, takich jak mleko, ser i jajka. Inne źródła obejmują czerwone mięso, tuńczyka, łososia i ciemne mięso. Warzywa zawierające witaminę B2 to szpinak, szparagi i brokuły. Soja, migdały i pełne ziarna pszenicy są również bogate w ryboflawinę.

Korzyści zdrowotne ryboflawiny

Twój organizm potrzebuje ryboflawiny do radzenia sobie z niedoborami żywieniowymi poprzez funkcje przetwarzania. Obniża ryzyko wystąpienia anemii spowodowanej niedoborem żelaza. U kobiet w ciąży ryboflawina zapobiega stanowi przedrzucawkowemu, który jest niebezpiecznym stanem wysokie ciśnienie krwi. Wspomaga również wchłanianie składników odżywczych wzdłuż przewodu pokarmowego. Inne stany, na które ma wpływ witamina B2, to owrzodzenia ust lub warg, problemy skórne, ból gardła i obrzęk błon śluzowych. Dodatkowo ryboflawina pomaga w produkcji energii, syntezie czerwonych krwinek, reguluje wzrost i rozmnażanie, kontroluje czynność tarczycy oraz wspomaga układ nerwowy. Jest również niezbędna dla prawidłowego wzrostu, zdrowych oczu i pomaga spowolnić progresję HIV / AIDS, według badań. Zwiększa odporność i promuje zdrowie rozwój płodu

Korzyści zdrowotne ryboflawiny

Jakie są potencjalne skutki uboczne ryboflawiny?

Ryboflawina może powodować skutki uboczne i interakcje. Dlatego suplement diety należy przyjmować pod ścisłym nadzorem doświadczonego pracownika służby zdrowia. Chociaż ogólnie uważa się to za bezpieczne, duże dawki przekraczające 10 gramów dziennie mogą powodować uszkodzenia oczu od słońca. Chroń oczy przed promieniami ultrafioletowymi, zakładając okulary przeciwsłoneczne, jeśli przyjmujesz duże ilości ryboflawiny. Możliwe działania niepożądane obejmują swędzenie, drętwienie, pomarańczowy lub żółty mocz, pieczenie i zwiększoną wrażliwość na światło. Badania sugerują, że jeśli przyjmujesz witaminę B2 przez długi czas, może to spowodować zaburzenie równowagi innych ważnych witamin z grupy B.

Zalecane dawkowanie i czas dla ryboflawiny

Dawki ryboflawiny mogą się różnić w zależności od wieku i stanu, z którym masz do czynienia. Należy przyjmować doustnie. Aby poradzić sobie z niskim poziomem niedoboru witaminy B2, przyjmuj 5-30 miligramów ryboflawiny dziennie w podzielonych dawkach. Aby zapobiec bólom głowy, należy spożywać 400 miligramów dziennie przez około 3 miesiące, aby uzyskać pożądane rezultaty. W celu zapobiegania zaćmie należy codziennie przyjmować w diecie około 2.6 miligrama lub kombinację 3 miligramów ryboflawiny z 40 miligramami niacyny. Dzienne zalecenia dietetyczne dla ryboflawiny w następujący sposób:

  • Dzieci / niemowlęta w wieku poniżej 6 miesięcy: 0.3 miligrama
  • Niemowlęta w wieku 7-12 miesięcy: 0.4 miligrama
  • Dzieci w wieku 1-3 lat: 0.5 miligrama
  • 4-8 lat: 0.6 miligrama
  • 9-13 lat: 0.9 miligrama
  • Mężczyźni powyżej 14 lat: 1.3 miligrama
  • Kobiety w wieku 14-18 lat: 1 miligram
  • Kobiety powyżej 18 lat: 1.1 miligrama
  • Kobiety w ciąży: 1.6 miligrama

Stosowanie ryboflawiny w suplementach

Ryboflawina jest dostępna w postaci suplementu diety, który należy przyjmować doustnie wraz z posiłkami. Oprócz pomocy w produkcji energii, witamina B2 działa jako przeciwutleniacz który zwalcza wolne rodniki, które uszkadzają komórki i powstałe DNA przedwczesne starzenie. Suplement łagodzi również objawy związane z dolegliwościami zdrowotnymi np choroba serca i raka. Suplement ryboflawiny pomaga w konwersji witaminy B6 do postaci, którą organizm może wykorzystać. Ponadto wspomaga produkcję czerwonych krwinek i przyspiesza wzrost organizmu.

Must Watch - ryboflawina: witamina B2 dla energii, zdrowej skóry i zapobiegania zaćmie

Interakcje ryboflawiny

Interakcje ryboflawiny mogą wystąpić, jeśli już przyjmujesz leki stosowane w leczeniu innych schorzeń. Jeśli stosujesz leki antycholinergiczne, tetracykliny, trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne lub leki przeciwpsychotyczne, skonsultuj się najpierw z lekarzem. Niektóre z tych leków mogą utrudniać wchłanianie ryboflawiny w przewodzie pokarmowym. Niektóre schorzenia, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów może wpływać na zdolność organizmu do korzystania z ryboflawiny. Tabletki na wodę (diuretyki) mogą zwiększać utratę ryboflawiny z moczem.

Wnioski

Witamina B2 (ryboflawina) jest niezbędnym związkiem, którego organizm potrzebuje do optymalizacji funkcji. Pomaga organizmowi wchłonąć inne ważne składniki odżywcze z układu pokarmowego. Ryboflawinę należy przyjmować codziennie, ponieważ nie można jej magazynować w organizmie. Chociaż jej niedobory są rzadkie, ważne jest, aby codziennie spożywać zalecane dawki witaminy B2 w swojej diecie lub poprzez suplementację. Łatwo dostępne źródła witaminy B2 obejmują produkty mleczne, czerwone mięso, niektóre warzywa, produkty pełnoziarniste i owoce.

Podobne posty

Pokaż wszystkie