Zaktualizowano: 2019, lipiec 24

Selen: korzyści zdrowotne, skutki uboczne, suplementy, żywność i dawki

Selen: korzyści zdrowotne, skutki uboczne, suplementy, żywność i dawki

Co to jest selen?

Selen to naturalnie występujący minerał znajdujący się w glebie, wodzie i pożywieniu. Twój organizm potrzebuje jedynie śladowych ilości selenu, który wspomaga procesy metaboliczne, rozmnażanie, syntezę DNA i pracę tarczycy.

Ponadto pomaga chronić organizm przed uszkodzeniami oksydacyjnymi i infekcjami. Możesz dostać Selen w suplementach diety. Ciało przechowuje około 28% do 46% selenu w mięśniach szkieletowych.

W tkankach ludzkich i zwierzęcych większość selenu jest przechowywana w postaci selenometioniny.

Skąd się to bierze? Czy jest jakieś źródło pożywienia?

Możesz pozyskać selen z różnych źródeł pożywienia, ale jego zawartość zależy od warunków glebowych i lokalizacji. Szacuje się, że ludzie w Stanach Zjednoczonych codziennie spożywają średnio 125 mikrogramów selenu.

Jednak ludzie mieszkający w Coastal Plain i na północno-zachodnim wybrzeżu Pacyfiku spożywają średnio od 60 do 90 mikrogramów selenu dziennie, co również uważa się za wystarczające.

Naturalne źródła selenu to produkty pełnoziarniste, ryby świeże i morskie (tuńczyk i czerwony śledź), nasiona, brązowy ryż, mleko, czosnek, wołowina, drób, orzechy włoskie i orzechy brazylijskie. Najlepszym źródłem selenu są pełnowartościowe produkty spożywcze, ponieważ może ulec zmianie podczas przetwarzania.

Jakie są możliwe korzyści zdrowotne?

Selen ma kilka możliwych korzyści zdrowotnych, które obejmują:

Korzyści zdrowotne związane z selenem
  • Ochrona antyoksydacyjna: Twój organizm potrzebuje selenu do prawidłowego działania enzymów zwanych peroksydazami glutationu (GPO), które pomagają w detoksykacji oraz chronią przed stresem oksydacyjnym. Ponadto selen jest niezbędny w recyklingu witamina C.
  • Obsługuje funkcję tarczycy: Selen zawierający enzym pomaga w przemianie mniej aktywnego hormonu tarczycy. Selen współpracuje z jodem, aby utrzymać silną i stałą funkcję tarczycy.
  • Zapobiega rakowi: Dzięki jego działaniu przeciwutleniającemu, roli w naprawie DNA, układzie hormonalnym i odpornościowym, selen jest uważany za pomoc w walce z prostatą, skórą, pęcherzem, płuco i rak jelita grubego.
  • Choroby układu krążenia: Selen odgrywa główną rolę w zwalczaniu oksydacyjnej modyfikacji lipidów i zapobiega agregacji płytek krwi, do której może prowadzić choroby układu krążenia.
  • Inne korzyści zdrowotne obejmują poprawę płodności, poprawę funkcji mózgu i złagodzenie objawów artretyzm, astmai łupież.

Jakie są potencjalne skutki uboczne selenu?

Nie są znane żadne skutki uboczne związane z selenem, gdy jest on spożywany w normalnych dawkach. Jednak przedawkowanie może prowadzić do problemów z sercem, nerkami i wątrobą.

Inne działania niepożądane mogą obejmować osłabienie paznokci, biegunkę, zwiększoną drażliwość, swędzenie skóry, wypadanie włosów, zmęczenie, nudności, wymioty, gorączka i nieświeży oddech.

Należy pamiętać, że selen przyjmowany w bardzo dużych dawkach może być śmiertelny.

Zalecane dawki i czas stosowania selenu

Zalecenia i czas Selenium zależą od wieku, płci i ogólnego stanu zdrowia. Zalecana dieta (RDA) dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat wynosi 20 mikrogramów dziennie.

Dzieci w wieku od 4 do 8 lat nie powinny przekraczać 30 mikrogramów dziennie. Osoby w wieku od 9 do 13 lat powinny przyjmować do 40 mikrogramów. Zaleca się nastolatkom i dorosłym spożywanie maksymalnie 55 mikrogramów selenu dziennie. Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią, nie przekraczaj odpowiednio 60 i 70 mikrogramów selenu.

Istnieją jednak schorzenia, które można leczyć wyższymi dawkami selenu. Badania wskazują, że codzienne spożywanie 200 mikrogramów selenu skutecznie zapobiega rak prostaty.

Zastosowania selenu w suplementach

Selen można znaleźć w wielu suplementach diety na rynku. Jednak w wytycznych rządu federalnego z 2010 r. Dotyczących diety dla Amerykanów stwierdza się, że wszystkie składniki odżywcze powinny być pozyskiwane głównie z pożywienia. Chociaż żywność jest bogata w składniki odżywcze i błonnik pokarmowy, nie każdy ma do nich dostęp.

Tak więc suplement diety może być korzystny w określonych warunkach, w których osoba musi zwiększyć spożycie określonego minerału, takiego jak selen lub witaminy. Zawsze sprawdzaj etykietę suplementu diety, aby określić ilość zawartego w nim selenu.

Interakcje selenu

Niektóre leki mogą powodować obniżenie poziomu selenu w organizmie. Z drugiej strony selen może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami na receptę i suplementami. Należą do nich leki zobojętniające sok żołądkowy, kortykosteroidy, leki stosowane w chemioterapii, pigułki antykoncepcyjne, niacyna i leki obniżające poziom cholesterolu.

Dlatego ważne jest, aby omówić swój status selenu z lekarzem przed wypróbowaniem suplementów z tym minerałem. Ponadto nie przerywaj stosowania przepisanych leków, jeśli chcesz przejść na suplementy selenu bez uprzedniej konsultacji z lekarzem.

Wnioski

Selen to ważny minerał, który ułatwia normalne funkcje komórkowe organizmu. Jest wymagany tylko w śladowych ilościach i można go łatwo uzyskać w większości zwykłych pokarmów. Jego dostępność w glebie jest różna w zależności od lokalizacji i stanu.

Badania wykazały, że codzienne spożywanie pewnych ilości selenu może zapobiec wielu problemom zdrowotnym. To sprawia, że ​​jest to ważny składnik, którego należy szukać w każdym suplemencie. Jednak ogranicz spożycie selenu do zalecanych dawek, ponieważ przedawkowanie może spowodować niepożądane reakcje, a nawet śmierć.

Podobne posty

Pokaż wszystkie