Zaktualizowano: 2019, 25 października

Jak utrzymać dietę paleo jako weganin

Przeczytaj wskazówki i wytyczne dotyczące tradycyjnej diety wegańskiej ze zmienioną dietą paleo i poznaj ich korzyści zdrowotne.
Jak utrzymać dietę paleo jako weganin
Modna dieta pegańska. Paleo i wegańskie - Zdjęcie: Shutterstock

Dieta paleo dla wegan

Jeśli śledzisz jakiekolwiek wiadomości dotyczące żywności i odżywiania, wiesz, że obecnie dwa z największych trendów żywieniowych to dieta paleo i wegańska. Na pozornie przeciwnych końcach spektrum te dwa style diety mają bardzo różne ograniczenia, z których jeden kładzie nacisk na mięso, a drugi całkowicie ogranicza mięso.

Dieta paleo ma naśladować dietę podobną do tego, co przypuszczamy, że ludzie mogli jeść w erze paleolitu - dużo mięsa i ryb, a także nieprzetworzonych owoców, warzyw, orzechów i niektórych zbóż, unikając wielu innych węglowodanów i przetworzonej żywności .

Z drugiej strony, a dieta wegańska jest pełen owoców i warzyw i ogranicza mięso, ryby, nabiał i wszelkie inne produkty pochodzenia zwierzęcego i produkty uboczne.

Łączenie diet paleo i wegańskich

Ostatnio obserwuje się dalszą tendencję do łączenia diet paleo i wegańskich w jedną. Otrzymał nawet modną nazwę - pegan - by Dr Mark Hyman autor bestsellerów na swoim blogu. Ale jak skutecznie połączyć te pozornie odmienne diety, kiedy jedna koncentruje się na mięsie, a druga całkowicie ich unika? Krótka odpowiedź brzmi: wybierz najlepsze pomysły z obu i dostosuj je do indywidualnych preferencji.

Łatwo się pogubić, próbując zdecydować między tymi dwoma lub wiedzieć, jak połączyć pomysły z obu. Badania naukowe po obu stronach pokazują, że każda z nich jest najzdrowszą dietą dla ludzi, ale trudno jest je porównać.

Skąd więc wiemy, jakie aspekty wykorzystać w każdym z tych interesujących trendów żywieniowych? Znalezienie wspólnej płaszczyzny między nimi nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać.

Co jeść na diecie paleo-wegańskiej

Tam, gdzie krzyżują się te dwie diety, jest mnóstwo świeżych warzyw i owoców, a także niektóre ziarna - skupiając się na starożytnych ziarnach, takich jak komosa ryżowa. Uczynienie z tego podstawy swojej diety oznacza, że ​​przyjmujesz najzdrowsze zasady z obu tych diet.

Przyjrzyjmy się bliżej szczegółom jak najlepiej wykorzystać tę dietę złożoną:

  • Jedz czysto i unikaj sztucznych składników: Unikaj wysoko przetworzonej żywności i wszystkiego, co zawiera sztuczne aromaty, barwniki, słodziki lub konserwanty[1]. Unikaj także produktów zawierających hormony lub antybiotyki i staraj się wybierać wszystkie produkty organiczne. Jedzenie ekologiczne oznacza, że ​​wyeliminujesz również pestycydy i GMO.
  • Uwzględnij wiele pokarmów roślinnych: Pokarmy roślinne, zwłaszcza całe świeże owoce i warzywa, powinny stanowić większość tej diety. Zjedz tęczę, używając szerokiej gamy kolorów - im głębszy kolor, tym lepiej. Hardcorowy obóz Paleo kładzie nacisk na owoce o niższym indeksie glikemicznym, takie jak jagody, ale świeże owoce są zawsze zdrowsze niż żywność bardziej przetworzona.
  • Używaj wysokiej jakości tłuszczów: Organizm potrzebuje niektórych tłuszczów, aby być zdrowym, a niektóre tłuszcze są lepsze od innych. Tłuszcze Omega-3 są najlepsze dla organizmu, a oleje i tłuszcze z awokado, nasion, oliwek i orzechów są świetnymi źródłami.
  • Zdobądź zdrowe źródła białka: Gdy są trzymane osobno, obozy paleo i wegańskie mają bardzo różne rady dotyczące źródeł białka. Ale jako paleo-weganinowi zaleca się spożywanie dużej ilości zdrowego białka roślinnego. Chociaż dieta Paleo unika roślin strączkowych, fasola i soczewica są niezbędne dla zdrowych białek w diecie wegańskiej i są dobre w diecie paleo-wegańskiej. Groch i proszek białkowy grochu są popularnymi i zdrowymi wyborami również w tej diecie[2].
  • Używaj tylko żywności o niskim indeksie glikemicznym: Pochodzi to głównie ze strony Paleo, ale jest zdrową radą dla każdego. Najlepiej unikać przetwarzania i rafinowane węglowodany, jak cukry i biała mąka. Niektórzy całkowicie unikają glutenu, ale spożywanie niektórych produktów pełnoziarnistych jest całkowicie zdrowe, a czasami konieczne do utrzymania energii. Aby uzyskać najlepsze wyniki, trzymaj się starożytnych pełnych ziaren, takich jak komosa ryżowa i amarantus, zamiast pszenicy i rafinowanych węglowodanów.

Paleo-weganin prawdopodobnie uniknie również produktów mięsnych, ryb, jaj i nabiału. Chociaż każda osoba może mieć własne przekonania i preferencje dotyczące tych „szarych stref” tej diety.

Niektórzy ludzie decydują się na oszczędne uwzględnianie niektórych z tych produktów w swojej diecie i od każdej osoby zależy, jak dostosują swoją dietę. Jeśli którykolwiek z tych elementów jest dołączony, najlepiej wybrać ekologiczne, zrównoważone wersje. Dieta może być dostosowana do osobistych nawyków i preferencji lub dostosowana do alergii, ale celem powinno być maksymalne zmniejszenie ilości produktów pochodzenia zwierzęcego i sztucznych składników.

Jakie są zalety diety paleo-wegańskiej?

Prawidłowo wykonana dieta może być niesamowicie bezpieczna i zdrowa oraz zapewnia wiele dodatkowych korzyści zdrowotnych. Ze względu na nacisk na żywność pełnowartościową, świeże warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste dieta jest bardzo zdrowa dla serca.

Może promować zdrowy poziom cholesterolu, pomagać w obniżaniu ciśnienia krwi i pomaga regulować poziom insuliny[3] [4].

Dieta może pomóc w utracie tłuszczu i masy ciała oraz zapobieganiu chorobom. Wiele osób na diecie paleo-wegańskiej również zgłasza wysoki poziom sytości i wyższy poziom energii.

Kto może skorzystać na diecie paleo-wegańskiej?

Prawie każdy może spróbować skorzystaj z diety paleo-wegańskiej. Osoby z alergiami lub nietolerancjami pokarmowymi powinny szczególnie uważać, aby upewnić się, że otrzymują wszystkie niezbędne składniki odżywcze, których potrzebuje organizm, ponieważ może to być restrykcyjna dieta[5].

Dla tych, którzy już są weganami, to dieta może pomóc zmniejszyć spożycie przetworzonej żywności i sztucznych składników, jednocześnie zwiększając ilość całych, czystych owoców i warzyw. A dla osób jedzących mięso, a nawet tych, którzy już próbują diety paleo, dieta paleo-wegańska jest świetnym sposobem na przejście na bardziej roślinne jedzenie, ograniczenie produktów zwierzęcych i zwiększenie ilości pełnych, świeżych pokarmów roślinnych.

Każdy może spróbować diety paleo-wegańskiej, a jeśli wydaje się to zbyt restrykcyjne, po prostu spróbuj zastosować niektóre z poniższych pomysłów i zastosować je we własnej diecie. Jakakolwiek redukcja produktów pochodzenia zwierzęcego lub wzrost ilości świeżej, pełnej żywności tak zdrowe wybory dla każdego. Te przełączniki są najlepsze dla ciała - i lepsze dla zwierząt i planety.

Referencje
[1] https://lincoln.ne.gov/city/mayor/aging/pdf/nutrition/HealthyProcessedFoods.pdf
[2] https://www1.nyc.gov/site/doh/health/health-topics/protein.page
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23295181
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24406106
[5] https://www.onegreenplanet.org/natural-health/exploring-the-benefits-of-a-paleo-vegan-diet-is-it-possible/
[*] Sinha R1, Cross AJ, Graubard BI, Leitzmann MF, Schatzkin A., Spożycie mięsa i śmiertelność: badanie prospektywne ponad pół miliona osób, Arch Intern Med. 2009 marca 23; 169 (6): 562-71. doi: 10.1001 / archinternmed.2009.6.
[*] Daley CA1, Abbott A, Doyle PS, Nader GA, Larson S., Przegląd profili kwasów tłuszczowych i zawartości przeciwutleniaczy w wołowinie karmionej trawą i zbożem., Nutr J. 2010 Mar 10; 9: 10. doi: 10.1186/1475-2891-9-1
Autor
Facebook Twitter Instagram

Kate Harveston

Kate Harveston jest dziennikarką zajmującą się zdrowiem, opieką zdrowotną, nauką i polityką. Posiada dyplom z profesjonalnego pisania i jest s

Podobne posty

Pokaż wszystkie